Kalendář Eurocentra

Po Út St Čt So Ne
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31

Mapa Eurocenter


eurolisty

Novinky z Euroskopu

Dva týdny cestování po evropské železnici: ohlédnutí za DiscoverEU

09.09.2020

Přinášíme rozhovor s Jaroslavem Tomáškem, libereckým studentem a profesionálním fotografem, který před rokem objevoval Evropu vlakem. Na cestě byl od 8. do 21. srpna 2019 a během dvou týdnů navštívil šest evropských zemí. Cestoval výhradně po železnici v rámci iniciativy Evropského parlamentu s názvem DiscoverEU, díky které mohou čerstvě osmnáctiletí občané EU vyrazit na poznávací cestu po Evropě. Vylosovaným uchazečům přijde domů jízdenka umožňující sedm dní cesty během jednoho měsíce a zbytek je na cestovali.

Jaroslav Tomášek © Kryštof Susa

 

Jak ses dozvěděl o DiscoverEU?

Úplnou náhodou mi můj kamarád z Parlamentu mladých Liberec řekl o tomhle projektu, který zněl skvěle. Objevilo se mi to někde na Facebooku nebo Instagramu. A když už mi bylo v té době 18, tak jsem věděl, o co šlo a šel jsem do toho. Bohužel někteří kamarádi tomu nechtěli uvěřit, nepřihlásili se a poté toho litovali.

Co obnášela přihláška na DiscoverEU?

Vyplnil jsem kratičký dotazník. Ty odpovědi šly jednoduše najít na internetu, dokonce tam byly odkazy kde hledat. Snažili se nám to usnadnit, takže to šlo rychle.

V dubnu nebo březnu jsem se přihlásil a to, že jedu, jsem se dozvěděl na konci června. Tak jsem si vybral termín, kdy bych chtěl jet, přišla mi jízdenka a jel jsem.

Jak ses rozhodoval o destinacích?

Tak můžeš jet po celé EU plus nějakých dalších evropských zemích. Já jsem věděl, že chci na sever, protože ve Finsku už jsem předtím nějaký čas strávil a chtěl jsem to mít kompletní. Sice je to tam drahý, ale krásný. A navíc jsem zhubnul asi 15 kilo! (Smích) Za den jsme nachodili třeba 15 kilometrů a snědl jsem tak dva krajíce chleba denně. Na zádech jsme měli pořád těžkej bágl a pořád někam chodili…

Museli jste předem přesně plánovat, jakým vlakem pojedete?

Není to nutný, funguje to na principu otevřený jízdenky. Ale je fajn mít rezervace předem, aby ses vždycky dostal do toho vlaku, do kterého chceš. A za tyhle rezervace se musí předem připlatit. Samotný InterRail nabízí appku do mobilu, kde všechny cesty a rezervace můžeš naplánovat. Určitě bych všem důrazně doporučil ji použít, byl to skvělý pomocník a dokonce ti i řekne, kde bys měl určitě mít rezervaci, jinak budeš mít problémy.

A pak už zbývalo jen vyrazit. Jak probíhala vaše cesta?

Jeli jsme z Prahy vlakem Českých drah Express do Hamburku a tam jsme nastoupili do něčeho normálního. Po dvaceti minutách, co jsme měli na přestup, jsme se vydali Kodaně a na cestě tam mě čekalo to největší překvapení, které jsem po cestě objevil. Do teď mě to fascinuje, protože ten vlak najede na trajekt! Musí to být na centimetry, nechápu, jak se to tam vejde. A takhle jsme jeli… pluli do Dánska. Pak jsme strávili noc v Kodani v AirBnB, které stálo asi jenom 400 na noc.

Vlak uvnitř trajektu z Hamburku na jeden z dánských ostrovů.

Vlak uvnitř trajektu z Hamburku na jeden z dánských ostrovů © Jaroslav Tomášek

Dánských korun, nebo českých korun?

Českých, naštěstí. Bylo to až nezvykle levné, jenže to AirBnB bylo na okraji Kodaně, kam jízdenka MHD stála asi tolik jako ta jedna noc. Takže jsme pochopili, že jsme tolik neušetřili. Obecně ale byla Kodaň fajn, ale drahá, ale čekal jsem od toho města více… Pak jsme jeli přes Malmö do Göteborgu, což je město, kde se vyrábí Volvo. Tam jsme přestoupili na vlak do Osla.

Pohled od Opery v Kodani na Frederik's Church.

Pohled od Opery v Kodani na Frederik's Church © Jaroslav Tomášek

Jak dlouho jste jeli do Osla?

Z Göteborgu to bylo maximálně čtyři hodiny, jezdí tam elektrické rychlovlaky. Frčí to tam jinak než u nás.

Takže cesta probíhala dobře?

(Smích) Když se registruješ na InterRail, tak si zvolíš jako cestovní doklad občanku nebo pas. Já jsem neměl ofocenej pas, tak jsem si tam dal občanku. Přišla mi ta jízdenka, papírově. To byl první šok, čekal jsem nějaký elektronický doklad. Ale ne, byla to taková trošku víc fancy jízdenka.

A když jsme vyjeli, o pár týdnů po registraci, tak jsem si ve vlaku uvědomil, že jsem si doma nechal právě tu občanku. Měl jsem s sebou sice pas, ale to číslo dokladu na jízdence nesedělo.

Při každý kontrole jsem měl strach, že mě průvodčí vyhodí z vlaku. Ale naštěstí jakmile průvodčí viděl jízdenku InterRail, tak to nijak nezkoumal a prošlo to. Jenže pak jsme opustili Evropskou unii a vřítili se do drsnýho Norska. A tam nastoupil průvodčí. Dva metry, blonďatej, typickej Nor a šel z něj strach. Při hlášení o kontrole jízdních dokladů třikrát zdůraznil, a si cestující připraví cestovní doklad registrovaný na jízdence. Cestující před námi vůbec nešetřil, byl jsem byl z toho úplně vyklepanej a čekal jsem, co bude.

Když přišel, viděl můj pas, zarazil se a říká: “Ohh, Czech Republic!” a povídal nám, jak miluje český pohádky. V Norsku milujou Tři oříšky pro popelku a on nám o tom vyprávěl, přičemž stále držel ten můj pas. Já měl skoro infarkt, jak jsem sledoval ten můj pas v jeho ruce skoro 5 minut... Ale naštěstí nám pak řekl, a si pobyt v Norsku užijeme a odešel. To byla úleva!

Skvostné Axel Towers v Kodani

Skvostné Axel Towers v Kodani © Jaroslav Tomášek

A poté jste se dostali do Osla?

Přesně, pak jsme tam zůstali dva dny, které nám úplně propršely. A navíc celej sever je hrozně drahej. Všichni jezdí na DiscoverEU do levných zemí a my jsme si vybrali ty nejdražší.

Ale zase jste hodně ušetřili na dopravě.

To jo, já si to počítal a bez té jízdenky bychom na jízdenkách dopravců utratili přes třicet tisíc! Reálně jsme utratili za jízdný a rezervace za mě i mého spolucestujícího Marcela asi dvě stě Euro, což zdaleka není třicet tisíc korun. A z Osla jsme jeli přes krásné norské hory, které jsem neviděl, protože Marcel objednal noční vlak do Bergenu a pak zpátky z Bergenu do Osla to samé. Ovšem to nebylo jeho chybou, ale chybou na straně rezervačního systému norských železnic.

A to na online fórech jsem našel, že nejhezčí železnice v Evropě je právě tahle cesta, tak to mě mrzelo. (Smích) Ale Bergen, kde jsme byli asi pět dní, je moc pěkný město.

Cestovali jste i v okolí města?

Já jsem si prošel různých čtvrti Bergenu, ale Marcel ten běhal po horách kolem jako kamzík. Ani naši hostitelé nechápali, na jaký hory se Marcel vydává… Zase má hodně fotek ovcí na horách. (Smích)

Centrum města Bergen, tedy když na chvilku přestalo pršet.

Centrum města Bergen, tedy když na chvilku přestalo pršet © Jaroslav Tomášek

A pak z Bergenu jsme jeli do Osla, z Osla do Kodaně a z Kodaně do Hamburku. To jsme zvládli za 21 hodin se třemi přestupy. V Hamburku nám taky pršelo. A odtamtud do Amsterdamu a do Haagu. Strávili jsme tam pár dní a pak Amsterdam – Berlín – Děčín – a pak osobákem směr Liberec.

Jak jste to vůbec měli s ubytováním?

Ubytování jsme si hledali jenom skrze AirBnB, což bylo pohodlný a úplně nám to stačilo. Občas jsme strávili noc i ve vlaku, ale nebyl to noční vlak se spacím vozem, prostě jsme spali na sedačkách. Teda asi by to šlo, tam mít lůžko, ale my jsme to fakt chtěli mít co nejvíc low cost. (Smích)

Pohled z mostu na Hamburské centrum

Pohled z mostu na Hamburské centrum © Jaroslav Tomášek

Teď, když už mᚠroční odstup, na jaká místa by ses nejradši vrátil?

Moc rád bych se vrátil do Osla, protože nám hrozně pršelo a neužil jsem si to tolik, ale jinak to bylo fakt moc hezký moderní město. A zažil jsem tam tu severskou ponurou náladu. Ale oni jsou na to zvyklí. Když se koukneš na nový Volvo, tak ono prostě vypadá líp, když je venku ošklivě. (Smích) A taky tam je hrozně moc elektro aut. Tam jdeš po ulici a je to samá Tesla a tak. Rád bych se tam vrátil na delší dobu.

Kdybys mohl, šel bys do toho znovu?

Určitě bych to doporučil ostatním, kterým bude osmnáct, protože je velká šance, že vás vyberou a budete si moc užít skvělý dobrodružství. Za zkoušku přece nic nedáte a takové zážitky s vámi zůstanou celý život!


Pokud mᚠtaké zájem vydat se vlakem po Evropě a bude ti brzo 18 let, neváhej sledovat stránky DiscoverEU, kde se budou objevovat aktuální informace.


Autorem úvodní fotografie je Kryštof David Susa.

Více fotografií najdete v příspěvku na Facebook stránkách Eurocentra Liberec.

Autor rozhovoru: Pavel Dostalík a Martin Fišer

VLADA MMR Euroskop.cz NK EPO Evropa Jsi Ty